Home‎ > ‎ICO News‎ > ‎

Symposium over professionele leergemeenschappen (PLG)

posted 19 Mar 2018, 06:12 by ICO Education   [ updated 19 Mar 2018, 06:14 ]

Graag nodigen we jullie uit voor het symposium over professionele leergemeenschappen (PLG) op 5 april in Amsterdam dat wordt georganiseerd door het Kohnstamm instituut in samenwerking met ICLON, Universiteit Leiden en het St. Nicolaaslyceum. Op dit symposium wordt drie jaar NRO-onderzoek naar de school als PLG gedeeld met schoolleiders, leraren, beleidsmakers en onderzoekers. In de afgelopen drie jaar hebben 14 middelbare scholen toegewerkt naar een PLG in de school. Zo heeft een school in Zeist een interne academie opgericht waarin leraren workshops geven aan collega’s. Het symposium start met keynotes van Wilfried Admiraal en Henk Sligte waarna er tijd is ingeruimd voor speeddates met leraren en schoolleiders die ervaring hebben met de ontwikkeling van een PLG.

Daarnaast wordt er een parallelsessie georganiseerd over (toekomstig) onderzoek naar PLG's. De gehanteerde onderzoeksmethode in het NRO-onderzoek is een vergelijkende casusstudie gebaseerd op een documentanalyse, jaarlijkse interviews met projectleiders en/of schoolleiders en een groep leraren, en een schoolbrede vragenlijst (de PLG scan). In deze parallelsessie zal worden gereflecteerd op de gehanteerde methodologie en definities, en worden gediscussieerd over toekomstig PLG onderzoek.

De bijeenkomst vindt plaats van 15.00 tot 19.30u bij het St. Nicholaaslyceum te Amsterdam. Voor hapjes en drankjes wordt gezorgd. Zie deze link voor meer informatie (http://www.kohnstamminstituut.nl/plg-symposium.html).

Mocht je divisielid zijn van VOR L&L, dan heb je geluk! Dan kun je namelijk voor 30 euro dit symposium bijwonen. Mail dan even naar Diane Kragtwijk: DKragtwijk@kohnstamm.uva.nl, onder vermelding van: voor- en achternaam, organisatie, functie, e-mailadres, en met vermelding van Lid van VOR Leraar & Lerarenopleiding.

Groetjes, namens het divisiebestuur Leraar en Lerarenopleiding,

Petrie van der Zanden