Home‎ > ‎

ICO News


Save the date: afscheidsrede Hans van Luit

posted 19 Jun 2019, 07:06 by ICO Education   [ updated 19 Jun 2019, 07:07 ]

6 september 2019, 16.15 uur, Universiteit Utrecht -  

Op 6 september 2019 om 16.15 uur zal Hans van Luit (hoogleraar dyscalculie Universiteit Utrecht) zijn afscheidsrede verzorgen getiteld "Verwonderd overdenken; hoe moeilijk kan rekenen zijn?".  Voorafgaand aan de afscheidsrede zal een symposium plaatsvinden, maar hiervoor zijn helaas geen plaatsen meer beschikbaar.

Summer break ICO Office

posted 19 Jun 2019, 06:22 by ICO Education   [ updated 19 Jun 2019, 06:23 ]


The ICO Office is taking a summer break, and will be closed from July 12 until August 12. If you do have any questions, or information you want to share with us, do not hesitate to send an email to c.vonk@uu.nl. We will respond to your message upon our return.

Zet je expertise in bij de Kennisrotonde!

posted 17 Jun 2019, 02:43 by ICO Education   [ updated 17 Jun 2019, 02:44 ]


Ben jij een promovendus in de onderwijswetenschappen en wil je jouw kennis inzetten voor de onderwijspraktijk? Vind je het uitdagend om kort literatuuronderzoek te doen, over je eigen vakgebied – of juist een aanpalend onderzoeksterrein? Heb je een vlotte pen, wil je schrijven voor een breed publiek en vind je het leuk om daar iets mee bij te verdienen? Dan is de Kennisrotonde op zoek naar jou!

Elke week ontvang je een e-mail met nieuwe kennisvragen die onderwijsprofessionals aan de Kennisrotonde stellen. Zit er een interessante vraag voor je bij, teken dan in op de vraag.  Nadat een medewerker van de Kennisrotonde, de kennismakelaar, de vraag heeft gearticuleerd,  ga jij aan de slag met het literatuuronderzoek. Op basis hiervan schrijf je een antwoord in ca. 500 -1500 woorden. Dit antwoord plaatsen we uiteindelijk met jouw naam op onze website, zodat zo veel mogelijk onderwijsprofessionals kunnen profiteren van het door jouw geformuleerde antwoord.

Deelname aan de Kennisrotonde vormt een waardevolle ervaring en verrijking van je CV. 

Heb je interesse? Meld je aan bij de Kennisrotonde!

[De Kennisrotonde is een online loket voor de beantwoording van actuele kennisvragen uit en over het onderwijs. Onderwijsprofessionals zoals leraren, schoolleiders en -begeleiders, en lerarenopleiders, die snel kennis willen nemen van wetenschappelijk onderzoek dat relevant is voor hun onderwijspraktijk, kunnen met hun vraag bij ons terecht.]

Boek 'Wijze lessen: 12 bouwstenen voor effectieve didactiek' binnenkort beschikbaar

posted 13 Jun 2019, 06:38 by ICO Education   [ updated 13 Jun 2019, 06:39 ]

Duizenden leraren geven, in totaal, dagelijks duizenden uren les. Hoewel het takenpakket van de leraar heel divers is, is het geven van een goede les de kern van het vak. Zes auteurs uit Nederland en België, waaronder een aantal onderzoekers van de Open Universiteit, hebben het initiatief genomen om de meest recente wetenschappelijke inzichten omtrent leren en instructie te verbinden met de praktijk van het lesgeven. In augustus verschijnt hun boek: 'Wijze lessen: 12 bouwstenen voor effectieve didactiek'. Het boek verschijnt in gedrukte versie, maar komt daarnaast ook gratis online beschikbaar.

Het ABC van effectieve instructie
Hoe maak je effectieve lessen? Dat is de kernvraag van het boek 'Wijze lessen: 12 bouwstenen voor effectieve didactiek' dat in augustus 2019 verschijnt. Het boek wil een kruispunt zijn tussen gedegen wetenschappelijk onderzoek en de klaspraktijk in Nederland en België. De auteurs geven uitleg bij twaalf instructieprincipes. Ze verklaren vanuit wetenschappelijk onderzoek waarom die principes werken en ze geven voorbeelden hoe deze principes toe te passen in de klas. Ze kregen daarbij hulp van een heleboel leraren die met praktijkvoorbeelden illustreren hoe ze aan de slag gingen met de principes.
Beeld- en videomateriaal

Het boek wordt uitgegeven bij Ten Brink Uitgevers. Bij het boek komt ook een website: wijzelessen.nu. Het boek en de website komen beschikbaar in augustus 2019. Op die website zal het boek gratis te downloaden zijn en zal ondersteunend beeld- en videomateriaal te vinden zijn dat verduidelijkt hoe effectief leraren aan de slag gaan met de beschreven instructieprincipes. In de loop der tijd zal de website steeds verder uitgebreid worden met voorbeelden uit de praktijk.

Over de auteurs
De auteurs zijn afkomstig uit Nederland en België en komen uit de onderwijspraktijk en uit de onderzoekswereld. Samen zijn ze goed voor meer dan 30.000 uur voor de klas en honderden wetenschappelijke artikelen omtrent onderwijs.
  • Tim Surma was jarenlang leerkracht in het voortgezet onderwijs, doceerde aan de lerarenopleiding en doet nu promotieonderzoek bij de Open Universiteit.
  • Kristel Vanhoyweghen is leerkracht voortgezet onderwijs, doceert aan de lerarenopleiding van de Karel de Grote-lerarenhogeschool in Antwerpen en is alumna van de Open Universiteit (masteropleiding Onderwijswetenschappen).
  • Gino Camp is hoofddocent Onderwijspsychologie bij de Open Universiteit en onderzoeker op het vlak van effectieve leerstrategieën.
  • Dominique Sluijsmans is lector bij Zuyd Hogeschool, maar was jarenlang onderzoeker bij de OU waar ze ook is gepromoveerd.
  • Daniel Muijs is universiteitshoogleraar aan University of Southampton en hoofd onderzoek van Ofsted, de Engelse onderwijsinspectie.
  • Paul Kirschner is emeritus-hoogleraar Onderwijspsychologie aan de Open Universiteit.
Op de hoogte blijven?
Wilt u per mail bericht ontvangen als het boek beschikbaar is? Vul dan uw gegevens in via www.wijzelessen.nu. U krijgt in aanloop van de release van het boek een notificatie.

Save the date: oratie Jan-Willem Strijbos

posted 12 Jun 2019, 06:22 by ICO Education   [ updated 12 Jun 2019, 06:22 ]

 24 september 2019, 16.15 uur, Rijksuniversiteit Groningen - 

Op 24 september 2019 om 16.15 uur zal Jan-Willem Strijbos (Rijksuniversiteit Groningen) zijn oratie verzorgen getiteld "Over lichtschakelaars en verborgen gebreken: Naar een metatheorie over feedback". 

Voorafgaand aan de oratie zal een symposium plaatsvinden van 11.00-15.45 uur.

Details van het symposium worden later bekend gemaakt.

Nog maar één week tot ORD 2019

posted 6 Jun 2019, 01:09 by ICO Education   [ updated 19 Jun 2019, 02:19 ]

Van 26 tot en met 28 juni 2019 vindt de ORD plaats bij de Open Universiteit in Heerlen. De OU werkt daarvoor samen met de buren: Zuyd Hogeschool en ROC Arcus College. Het thema ‘Onwijs onderwijs’ staat centraal en het belooft een prachtig congres te worden!

 “Onwijs onderwijs”. Niets is mooier dan als docent en onderwijsinstelling bij te dragen aan het leren en de ontwikkeling van mensen, in welke fase van hun leven ze ook verkeren. Maar hoe geven we dat in het onderwijs vorm? Hoe zorgen we dat met gebruik van nieuwe technologie onderwijs ‘state-of-the-art’ is en goed aansluit bij de maatschappelijke behoefte? Hoe kunnen we met ons onderwijs grensverleggend zijn en alle leerlingen en studenten voorbereiden op hun toekomst en lerenden in het werkveld helpen zich verder te ontwikkelen? Onderwijskundig onderzoek is de motor om dit te bereiken! Met “onwijsgave, -coole, -slimme, -effectieve en -efficiënte” ideeën, nieuwe innovatieve methodieken, en uitdagende en interessante onderwijsontwerpen kunnen we wetenschappelijke inzichten verwerven en gezamenlijk de praktijk verder ontwikkelen.

Je kunt nog inschrijven voor de ORD 2019, mocht je dit niet al gedaan hebben:

 

 

Inschrijven

 

 

Onwijs papierloos

Alle benodigde informatie voor de ORD 2019 zal digitaal beschikbaar zijn. Bij de onsite registratie ontvang je dan ook geen tasje met programma, schrijfblokje, pen en flyers zoals op voorgaande edities. Wel krijg je een memory stick met de benodigde digitale documenten zoals het programma, het abstractboek en de plattegrond.

Je kunt ook gebruik maken van de Netwerkapp. Deze app kun je gratis installeren op je tablet of op je smartphone. Uiteraard treft je alle congresinformatie aan in deze app. Het programma wordt overzichtelijk weergegeven en je kunt sessies selecteren zodat deze worden opgenomen in je persoonlijke programma. Daarnaast kun je in de app algemene inhoudelijke oproepen plaatsen als ook privé chatten met mededeelnemers en afspraken tijdens de ORD met elkaar inplannen.

De app is nu al te installeren:

1. Download de Netwerkapp (van Inscene Company) op je telefoon/tablet via de App Store, Google Play of de Windows Phone Store of via get.networkapp.eu.
2. Registreer met je LinkedIn-account of e-mail
3. Gebruik de eventcode: ORD2019


Wil je nu alvast het abstractboek bestuderen? Dat kan:

 

 

Abstractboek 

 

 

 

 

Alle info op een rijtje

Het volledige programma, inclusief parallelsessies en abstracts zijn ook via de website te bekijken. Klik op onderstaande koppen om direct naar de juiste pagina te gaan:

promovendi pre-conferentie
Voorafgaand aan de ORD, op woensdagochtend 26 juni: met workshops waarin aandacht wordt besteed aan mogelijk uitdagende aspecten van het promotieproces en/of zaken die van waarde zijn voor na je promotie:

1. Hoe bereid je je proefschriftverdediging voor?
2. NRO - Subsidies, aanvraagprocedures en de kennisrotonde
3.
Research positions abroad
4. Theatre skills
5. Open science and reproducibility 


algemeen programma
Overzicht van alle programmaonderdelen per dag

keynotes

Data Enhanced Education and Educational Research
Prof. dr.
Marcus Specht, director LDE Centre for Education and Learning; Advanced Learning Technologies (Open University of the Netherlands)
 
De arbeidsmarktpositie van leraren: cycli, trends en (on)gewenst beleid op de onderwijsarbeidsmarkt
Frank Cörvers, bijzonder hoogleraar Onderwijsarbeidsmarkt (Universiteit van Tilburg); Hoogleraar Demografische transitie, menselijk kapitaal en werkgelegenheid (Universiteit Maastricht)
 
Het lerende brein: hoe kan hersenonderzoek nuttig zijn voor de onderwijspraktijk?
Dr. Nienke Atteveldt, associate professor (Vrije Universiteit Amsterdam)
 
Wij, niet ik. Leren en Werken in organisaties.
Prof. Piet van den Bossche, Learning in Organisations (Universiteit van Antwerpen); Associate Professor (Maastricht Universiteit)
 
Processen van professionele ontwikkeling van docenten en -teams ter bevordering van innovatief werkgedrag.
Prof. Dr. Regina Mulder (Universität Regensburg)
 
Onderzoek naar het ontwikkelen van kritische competenties in het hoger onderwijs: “Employability and readiness-for-the-profession at stake”
Prof. Dr. Martin Valcke (Ghent University Gent)
 
De ‘Ideale’ Leeromgeving: Wat moet je niet doen en wat wel (volgens de wetenschap)
Prof. Dr. Paul Kirschner, University Distinguished Professor; Professor of Educational Psychology (Open Universiteit Nederland)


parallelsessies
Overzicht van alle sessies inclusief abstracttekst; met zoek- en selecteerfunctie.

kom over de brug programma
Parallelprogramma op donderdag 27 juni: er wordt vooral vanuit best practices gekeken naar hoe we het onderwijs op basis van onderzoek en in samenwerking met onderzoekers verder kunnen ontwikkelen, verbeteren en vernieuwen.en we proberen de kloof tussen onderzoek en praktijk te dichten door een brug te slaan tussen het onderzoek gepresenteerd op de ORD en het onderwijsveld. Het thema dit jaar: het vergroten van studiesucces.

 

 

 

 

 

Inschrijven


 

Hotels

Via Preferred Hotel Reservations kun je je hotel boeken tijdens de ORD 2019. Preferred Hotel Reservations heeft voor de deelnemers van de ORD speciale tarieven en voorwaarden  onderhandeld. Klik op de knop om je hotelreservering te maken.

Reserveringen via Preferred Hotel Reservations kunnen tot 48 uur voor aankomst gratis bij de meeste hotels worden geannuleerd.

 

 

Hotel reserveren

 

 

Heerlen
In minder dan 2 uur vanaf Utrecht CS

Heerlen en omgeving heeft veel te bieden, is dichterbij dan menigeen denkt en is de snelst groeiende toeristische bestemming van Nederland. 

Parkstad Limburg telt vele unieke musea, staat bol van de bijzondere monumenten, laat nog een stuk Nederlandse mijnhistorie herleven en is jaarlijks gastheer van een lange reeks culturele en sportieve evenementen. Daarnaast wordt Parkstad Limburg ook wel eens de groene oase van Zuid-Limburg genoemd. Hellingbossen, beekdalen en plateaus worden afgewisseld met glooiende akkerbouw en imposante natuurparken, waar je naar hartelust kunt wandelen en fietsen.
Als je in de gelegenheid bent, kan je o.a. een bezoek brengen aan het grootste indoor skidorp ter wereld, de hoogste ‘wandeltrap' van Nederland, de meest innovatieve én moderne dierentuin van Europa, één van de grootste te bezoeken kastelen van Nederland, één van de 13 Wereld Erfgoedmonumenten van Nederland, de oudste en grootste abdij van Nederland, het grootste wereldtuinen object van Nederland en de grootste Romeinse opgravingen van Nederland. 

Voor meer informatie, klik hier voor de website van VVV Heerlen.
 

Onwijze wandeling
Heerlen heeft een uitgebreide collectie ‘Murals’, schilderingen en graffiti-werken op muren in de stad, met name in het centrum. Kleurrijke muurschilderingen; groot en klein! De collectie wordt regelmatig aangevuld met nieuwe werken. De gemeente voert bewust beleid waarbij street art en urban art-vormen alle ruimte krijgen: ook op grote vlakken en goed zichtbare plekken in de stad. Heerlen ziet Murals als kunstwerken in de openbare ruimte; kunst die toegankelijk is voor iedereen en een verfraaiing van de stad!

Op de stick en in de app tref je de muralwandeling aan: een route van ongeveer 5 km./ een uur langs de prachtige muurschilderingen.

Organisatie

De ORD 2019 wordt onder auspiciën van de VOR georganiseerd door de Open Universiteit, Zuyd Hogeschool en ROC Arcus College in samenwerking met het Leids Congres Bureau.

Het congres zal plaatsvinden op de onderwijscampus aan de Valkenburgerweg in Heerlen. De centrale locatie en de registratiebalie bevinden zich op het terrein van de Open Universiteit:

Valkenburgerweg 177
6319 AT Heerlen

   

 

Congressecretariaat
Leids Congres Bureau
Lammenschansweg 144
2321 JX Leiden
+31 (0)71 2020 303
ord2019@leidscongresbureau.nl
www.ord2019.nl

PhD Defence Nienke Woldman

posted 15 May 2019, 01:12 by ICO Education   [ updated 15 May 2019, 01:14 ]

On 24 May, 2019 at 13:30 hours exactly, Nienke Woldman (Wageningen University) will defend her thesis Competence development of Temporary Agency Workers
Understanding the complexities of a triangular employment relationship.

All ICO Members are cordially invited to be present at the PhD graduation ceremony at the Auditorium, building number 362 of Wageningen University.

More information can be found on the website of Wageningen University: https://www.wur.nl/nl/activiteit/Competence-development-of-Temporary-Agency-Workers.-Understanding-the-complexities-of-a-triangular-employment-relationship-1.htm

ICO NSS2019 Workshops at the ORD Pre-conference

posted 15 May 2019, 00:51 by ICO Education   [ updated 15 May 2019, 07:02 ]

Due to the educational strike on the last day of the ICO National Spring School 2019 the workshops were cancelled. But we have found an alternative: ICO will offer two workshops during the ORD preconference, which is organised by the VPO. Registration for the preconference is already possible the ORD2019-website when you go to the registration form (in due time it will be possible to select the workshops from the form - so it is best to wait a little before registration). Participation to the preconference will be free of charge for ICO members who go to one of these two workshops. If you have already paid for the preconference, ICO will cover your costs if you participate in one of these two workshops:

Workshop Theatre Skills – Artesc *
So there you are. Facing a lecture theatre filled with fellow scientists. They have already had six talks – the only thing they want is a coffee break. That’s when you would be glad to have the theatre skills at hand to help you make the coming fifteen minutes a success.

But where to begin?
In this 1,5 hour workshop you will get to know the basic ideas that can make your performance work in the scientific arena. Discover the secrets from theatre and investigate the impact of subtle changes in your performance. Last but not least, you will learn what it takes to keep the attention of the audience and do justice to the content at the same time.

Workshop Open Science and Reproducibility – Alexandra Sarafoglou *
There is a movement going on in making research results more accessible and reproducible, to make science better and more efficient. Are you also interested in making your research more open? In this workshop Alexandra Sarafoglou will give a small recap about the reproducibility crisis, explain the importance of distinguishing confirmatory and exploratory research, and dedicate a fair amount of time on practical tips and exercises on how to increase the transparency in your research reports and how to write a good preregistration document. If time permits, she will give some practical advice on how to set up an Open Science Community at your own university, to create a support network.

Other workshops that will be offered (in Dutch) at the ORD preconference are:
1. Workshop Hoe bereid je je proefschriftverdediging voor? – Harry Stokhof
2. Workshop NRO – Desirée de Langen
3. Workshop Research positions abroad – Jan Vermunt
Participation to these three workshops will not be free of charge for ICO members (participation in the preconference costs €15,00). More information, registration and payment for these three workshops can also be found on the ORD2019 website soon.

PhD defence Bas Agricola

posted 6 May 2019, 00:12 by ICO Education   [ updated 6 May 2019, 00:12 ]

On 21 June at 14:30 hours exactly, Bas Agricola (Utrecht University) will defend his thesis Who's in Control? Finding Balance in Student-Teacher Interactions.

All ICO Members are cordially invited to be present at the PhD graduation ceremony at the Academiegebouw, Universiteit van Utrecht. If you want to attend the ceremony, please send an email to the paranymphs Luce Claessens, L.C.A.Claessens@uu.nl or Eva Janssen, E.M.Janssen@uu.nl for more information.

THE HIGHER EDUCATION CONFERENCE 2019

posted 5 May 2019, 23:18 by ICO Education   [ updated 5 May 2019, 23:19 ]

EXPLORING THE RESEARCH-TEACHING-PRAXIS NEXUS
Dear Colleagues,

The Higher Education Research Conference 2019 will be held on 28th and 29th October 2019 in Amsterdam, the Netherlands. For more information see: www.HEC2019.nl

Proposals on Higher Education Research as well as on Scholarship of Teaching and Learning are welcomed in poster, paper and symposium format. The deadline for proposals is 14 June 2019. Registration opens 1 May 2019.

We expect to welcome a mix of HE researchers, practitioners, policy makers, industry experts and colleagues from professional fields to exchange ideas and the latest research findings on higher education.

This conference is organised in collaboration with the HE division of the Netherlands Educational Research Association.

We hope to meet you all in Amsterdam!

1-10 of 570