Home‎ > ‎

ICO News


Save the date: ICO National Spring School 2019

posted by ICO Education   [ updated ]

March 14 and 15, 2019 - 
The ICO NSS: ICO’s national networking event

The ICO National Spring School (NSS) is a biennial, two-day networking event for all ICO Members: PhDs, Staff and Post Docs. During this event ICO members can meet, mingle, and learn about the projects of other ICO members, while the PhD-candidates can practice their presentation skills in a safe surroundings; 

At the ICO National Spring School, you can 
  • learn about new developments in educational sciences by attending the presentation sessions;
  • be present at one of the short workshops;
  • meet kindred research spirits during the Meet-your-Theme Group-session; 
  • informally catch up with long lost colleagues at the conference dinner; 
PhD project presentations
The focus of the National School is on the proejcts of the ICO PhD-candidates. PhD's are given the opportunity to present their work, either in a Junior Presentation (for 1st and 2nd year candidates) or in a Senior Presentation (3rd or 4th year candidates). The Junior Presentation can be either a Poster Presentation, or a Round Table Session. The Senior Presentation is a Paper Presentation. Medio November more information about how to prepare for the presentation sessions can be found on the website.  

ICO Staff and Post Doc Members: our discussants and chairs
While the PhD-candidates are presenting their work, all attending ICO Staff and Post Doc-members will have a role, either as chair of a session, or as a discussant. Of course, we will try to give all Staff and Post Docs the opportunity to be present as an auditor at the presentations of the projects they are involved in themselves, either as a promoter or as a supervisor. If you have any special wishes regarding the presentations of your PhD Students you want to attend, please let us know at your registration form. 

Registration and deadlines:
  • Registration is open from December 2018 until February 1, 2019; 
  • Send in your abstract and paper before February 1, to c.vonk@uu.nl
Fee day programme: 
  • ICO members (PhD, staff, post docs and alumni): no fee 
  • Non-ICO members: € 100,00 
Fee conference dinner (March 14, 2019): max. €60,00 (including drinks) 

Attending staff and post doc members are also obliged to register. 

JOHANNES CORNELIS RUIGROK PRIJS 2019

posted 11 Oct 2018, 05:19 by ICO Education   [ updated 11 Oct 2018, 05:19 ]

U kunt vanaf heden voordrachten indienen voor de J.C. Ruigrok Prijs 2019 op het gebied van de Menswetenschappen.
Deze prijs van € 12.500,- is bedoeld als aanmoedigingsprijs voor onderzoekers die in 2014 of daarna gepromoveerd zijn. Sluitingsdatum voor nominaties is 1 januari 2019.
Het bestuur van de Koninklijke Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen maakt bekend dat de J.C. Ruigrok Stichting een prijs van € 12.500,- beschikbaar stelt ter bekroning van maatschappijwetenschappelijk onderzoek. In het jaar 2019 zal deze prijs bestemd zijn voor onderzoek op het gebied van de Menswetenschappen. 

Deze prijs is bedoeld als aanmoedigingsprijs voor onderzoekers die in 2014 of daarna gepromoveerd zijn. De prijs wordt aan één onderzoeker toegekend en is bedoeld voor Nederlanders, of voor buitenlanders die hun onderzoek hebben uitgevoerd aan Nederlandse instellingen van onderwijs en/of onderzoek. Het bestuur van de Koninklijke Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen verzoekt hoogleraren, resp. andere ervaren deskundigen in de desbetreffende wetenschappen aanbevelingen in te dienen voor de toekenning van de prijs. Deze aanbevelingen zullen worden beoordeeld door een commissie van leden van de Maatschappij uit het overeenkomstige vakgebied. De aanbevelingen moeten worden ondertekend door tenminste twee hoogleraren aan Nederlandse universiteiten, resp. andere terzake deskundigen. Zij dienen een omschrijving te bevatten van het onderzoek waarvoor toekenning van de prijs wordt aangevraagd, alsmede een curriculum vitae, een lijst van publicaties van de aanbevolene en drie exemplaren van het proefschrift.  

Wilt u een kandidaat voordragen? 
Lees dan eerst de circulaire op de website van de Koninklijke Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen. https://www.khmw.nl/johannes-cornelis-ruigrok-prijs/

Self-Determination Theory Conference 2019

posted 2 Oct 2018, 00:15 by ICO Education   [ updated 2 Oct 2018, 00:21 ]

May 21-24, 2019 
Egmond aan Zee - 

The Self-Determination Theory Conference will be held from May 21-24, 2019 in The Netherlands. Abstract submission is now open. 

Abstract submission
The abstract submission for the SDT conference will be handled online. We welcome abstracts for paper presentation sessions from senior researchers (post PhD) and abstracts for posters from PhD/Master/other- students and faculty. The deadline to submit an abstract is November 30, 2018! For more information and to submit your abstract please visit the abstract site. The information for submission of abstracts for a symposium will be uploaded soon.

Registration
You can register online for the SDT conference. For more information about registration, visit the registration page at the SDT conference website.

Website
The SDT website will be updated on a regular basis: https://sdt2019.org/

Organization and information
If you have any questions, please do not hesitate to contact us: info@sdt2019.org

Please forward this information to colleagues who may be interested.

On behalf of the local organizing committee SDT 2019,
Rashmi Kusurkar, Stéphanie van der Burgt, Anouk Wouters, Joyce Kors, Bart van Elswijk

VUmc Academy
P: +31 20 444 48444
E: events@vumc.nl

PhD Defence Siswa van Riesen

posted 1 Oct 2018, 05:20 by ICO Education   [ updated 1 Oct 2018, 05:24 ]

On October 26, 2018, at 12:30 hours exactly, Siswa van Riesen (University of Twente) will defend her thesis Inquiring the effect of the experiment design tool: whose boat does it float?
All ICO Members are cordially invited to be present at the PhD graduation ceremony in the Prof.dr. G. Berkhoff-zaal, Waaier 4, Drienerlolaan 5, 7522 NB Enschede.

Conferentie effectieve leerstrategieën

posted 19 Sep 2018, 23:17 by ICO Education   [ updated 19 Sep 2018, 23:17 ]

7 november 2018, Welten-Instituut van de Open Universiteit - 

Algemene informatie
Introductie
In ons jonge leven zitten wij tussen onze kleutertijd en studententijd zo’n 13.000 uur in het onderwijs. Maar hoeveel van die tijd wordt besteed aan leren hoe je moet leren? Het lijkt erop dat van leerlingen en studenten wordt verwacht dat zij zelf wel kunnen uitvinden hoe leren werkt en hoe je dat op een effectieve manier kunt doen. De praktijk is echter dat in alle lagen van het onderwijs door leerlingen strategieën worden gebruikt tijdens het leren waarvan we weten dat ze niet effectief zijn. Uit onderzoek blijkt dat leerlingen en studenten maar zeer beperkt in staat zijn om hun eigen kennis en vaardigheden in te schatten en ook moeite hebben met het beoordelen van de effectiviteit van hun leerstrategieën. Onderzoek onder docenten laat eigenlijk hetzelfde beeld zien: in lerarenopleidingen wordt weinig tot geen aandacht gegeven aan evidence-based leerstrategieën en docenten raden hun studenten zeker niet altijd de meest effectieve strategieën aan. Dat is onnodig, omdat er zeker in de laatste 15 jaar veel onderzoek is gedaan naar wat werkt en wat niet werkt en we inmiddels een duidelijk advies kunnen geven aan zowel leerlingen/studenten èn docenten over wat werkt en wat niet werkt. Dat is dan ook het onderwerp en het doel van deze conferentie.

Inhoud
Wij brengen in deze conferentie graag het onderzoek naar effectief leren samen met de onderwijspraktijk en zijn zeer verheugd dat dr. Shana Carpenter van Iowa State University, een internationaal gerenommeerde onderzoeker op dit gebied, de keynote voor ons wil verzorgen. Daarnaast organiseren wij een drietal parallelsessies waarin u kunt kennismaken met onderzoek naar effectieve leerstrategieën in de praktijk van het onderwijs, maar waarin u ook workshops kunt volgen om effectieve leerstrategieën toe te passen in uw eigen praktijk. Het uitgewerkte programma volgt over enkele weken.

Voor wie?
Deze conferentie is bedoeld voor zowel onderzoekers als docenten uit alle sectoren van het onderwijs en het is juist ons doel deze twee werelden samen te brengen.

Waar en wanneer?
De conferentie vindt plaats op 7 november 2018 vanaf 9.30u in The Student Hotel in Eindhoven en eindigt om 16.00u met een borrel. Kosten zijn 100 euro per persoon (met speciale tarieven voor OU studenten en docenten van de AVANS Hogeschool).

Door wie?

De conferentie wordt georganiseerd door het Welten-Instituut van de Open Universiteit (dr. Gino Camp) in samenwerking met AVANS Hogeschool (dr. Peter Verkoeijen & Anita Heijltjes) en de Universiteit Maastricht (dr. Anique de Bruin).

Does your research focus on a specific domain?

posted 18 Sep 2018, 04:34 by ICO Education   [ updated 18 Sep 2018, 04:54 ]

Register for the course 18-T5 Domain-specific instruction in schools and professional domains before September 24!  
Research within the area of learning and instruction often takes place within a specific domain. Important research questions focus on learning and instruction of domain-specific concepts and domain-specific ways of reasoning and problem solving. Within these domains many innovations have been implemented over the last few decades because of new insights into learning and instruction, but also because the subject matter that is taught within these different domains is up-dated or because the professional or social environment in which the knowledge and skills are meaningful has been changed. 
In this master class we focus foremost on domain-specific instruction in schools, but also elaborate on what happens with domain-specific skills when a person has to translate them into a different context (i.e., transitions between domains and to the workplace, questions of transfer or boundary crossing). We discuss the theories that domain-specific researchers use and contribute to. Furthermore, we explore different methods being used in domain-specific instruction research, such as design research, process and intervention studies. Finally, we discuss how to close the gap between the research and educational practice under discussion and how to develop a fruitful exchange between them. 

Course objectives: 
The participants will: 
- Become aware that domain-specific research is conducted within diverse contexts; 
- Acquire insight into the types of research questions and theories that play an important role in investigating the acquisition of domain-specific knowledge and skills; 
- Gain deeper understanding of the problem of transfer of domain-specific knowledge and understanding and transitions between contexts; 
- Acquire insight into research methodologies used within this type of research, particularly in the context of design research, intervention studies and process studies; 
- Become acquainted with the work of researchers and staff members within this area; 
- Engage in debate about strengths and weaknesses of domain-specific research and how it connects to educational practice; 
- Convert research questions, methodologies and findings of domain-specific research to the context of their own research project. 

PhD Defence Stijn Van Laer

posted 18 Sep 2018, 03:42 by ICO Education   [ updated 18 Sep 2018, 03:43 ]

On Thursday, 4 October 2018 at 17:00 hours exactly, Stijn Van Laer (KU Leuven) will defend his thesis Supporting learners in control: investigating self-regulated learning in blended learning environments.

All ICO Members are cordially invited to be present at the PhD graduation ceremony at Auditorium Kasteel(KAST 01.07), Arenbergkasteel, Kasteelpark Arenberg 1, 3001 Heverlee, Belgium. After the defence there will be a reception in the Prinsenzaal.

Please confirm your attendance before September 28th 2018: https://goo.gl/forms/dGNyI9IBvRnnzDBx1


PhD Defence Femke van der Wilt

posted 17 Sep 2018, 06:39 by ICO Education   [ updated 17 Sep 2018, 06:40 ]

On October 8, 2018, at 13:45 hours exactly, Femke van der Wilt (Vrije Universiteit Amsterdam) will defend her thesis Being rejected. The role of oral communicative competence.

All ICO Members are cordially invited to be present at the PhD graduation ceremony in the Aula of the Vrije Universiteit Amsterdam (De Boelelaan 1105, Amsterdam).

 

PhD Defence Bart Huisman

posted 17 Sep 2018, 06:29 by ICO Education   [ updated 17 Sep 2018, 06:29 ]

On September 12, 2018, Bart Huisman (Leiden University) has defend his thesis Peer Feedback on academic writing

More information can be found on: https://www.universiteitleiden.nl/en/news/2018/08/effect-of-peer-feedback-on-academic-writing

Invitation: SOONER workshop on Self Regulated Learning in TEL environments

posted 13 Sep 2018, 04:14 by ICO Education   [ updated 13 Sep 2018, 04:15 ]


  • What: Research workshop “SRL in online education” 
  • When: Tuesday October 9th, 2018, 12-17 PM, including lunch and drinks 
  • Where: Room 0.2 Teaching Lab TU Delft
  • DEADLINE FOR REGISTRATION: 2nd of October 2018 
On Tuesday October 9th 2018, Renee Jansen (Utrecht University) and Martine Schophuizen (Open Universiteit) from the SOONER research project, are organising a workshop on self-regulated learning (SRL) in online education at the Teaching Lab of TU Delft. The aim is to have a small scale workshop with researchers that are working on, or interested in this topic. There will be lots of opportunity for discussion, sharing struggles, but also sharing best practices. Input and participation of junior as well as senior researchers would be highly appreciated, so please feel free to join. Leave your details in our form to register (no costs involved). If you want to, you can fill in the additional questions in the registration form so we can tailor the meeting to your needs. 

Please forward this invitation to colleagues or researchers that you know that may be interested to join. If you have any additional questions you can contact: martine.schophuizen@ou.nl.

1-10 of 511